
forumsocietatcivil.org 17/09/2025 - 16:08:47 | ![]() ![]() |

Els residents de les Illes Balears reclamen posar límits al turisme: el 77% alerta de l’impacte sobre l’habitatge i el 62% de la degradació ambiental
El Fòrum de la Societat Civil alerta de la crisi social i ambiental derivada del model turístic i exigeix respostes urgents del Govern
El Fòrum de la Societat Civil alerta que les dades publicades aquesta setmana de l’Enquesta de Percepció dels Residents sobre el Turisme 2024, realitzada per l'Agència d'Estratègia Turística de les Illes Balears, confirmen una tendència clara: la majoria de la població considera que el model actual és insostenible i reclama mesures de decreixement o limitació del nombre de visitants. Aquest estudi ha estat publicat arran d’una petició del mateix Fòrum, ja que, tot i haver realitzat l'enquesta l'any passat, no havien publicat els resultats.
Segons l’enquesta, un 65,5% dels residents opina que el turisme genera aglomeracions als carrers, botigues i al transport públic. El 77,2% considera que és el principal factor de l’augment del cost de l’habitatge, i més de la meitat (55,3%) assenyala que també encareix els béns i serveis quotidians. A més, un 62,3% denuncia que el turisme té un gran impacte en la degradació dels recursos naturals de les Illes.
Aquestes dades reforcen la posició del Fòrum de la Societat Civil, que des de fa anys reclama una gestió valenta per reduir la pressió turística i prioritzar el benestar de la ciutadania.
“Els resultats són clars: hi ha massa turistes i el model actual perjudica la vida dels residents i degrada greument el nostre medi ambient. Ara és el moment de passar de les paraules als fets i establir límits reals al creixement turístic”, ha declarat Jaume Garau, membre de la Comissió Executiva del Fòrum, en una roda de premsa celebrada avui a l'Estudi General Lul·lià.
El Fòrum subratlla que aquestes dades suposen un toc d’alerta per al Govern i exigeix que es prioritzin mesures immediates com la limitació de places turístiques, accions més contundents per garantir l'accés a l'habitatge, el control de lloguers vacacionals i la reducció de la promoció turística, la protecció activa de la cultura, la llengua i el patrimoni illencs, i una aposta decidida per la sostenibilitat i la preservació dels recursos naturals, en línia amb el que demana la ciutadania.
Per tot això, l’entitat exigeix una reunió urgent amb la presidenta del Govern, la Sra. Margalida Prohens, per exposar la seva visió i plantejar propostes concretes per a un canvi de model turístic.


- Los Bomberos de Mallorca alertan de un aumento del riesgo de incendios en los hogares coincidiendo con la llegada del aire ártico y la brusca bajada de temperaturas
- La Orquesta Sinfónica Illes Balears ofrece concierto de cámara con un quinteto de viento metal en Montuïri. Giovanni Gabrieli, Claude Debussy, Leonard Bernstein, Ennio Morricone, 22 de noviembre a las 19h
- El PP señala que “Armengol y el PSIB fueron el caballo de Troya con el que Cerdán, Ábalos, Koldo y Aldama entraron a saquear Balears”
- Excursió pels voltants de Randa: tres monestirs i puig de Son Reus
- Projecte Jove celebra su XXII Cena de Gala Benéfica
- El IMAS incrementa hasta los 100 millones de euros el presupuesto para reforzar la red de residencias de personas mayores de Mallorca
- La Mancomunitat del Pla celebra amb èxit la I Jornada de Dones Rurals a Petra. L’esdeveniment va reunir 50 persones, confirmant l’interès creixent per generar espais de visibilització i empoderament
- Manacor: A partir d’avui, la nostra Policia Local compta amb un nou espai a les xarxes per informar, acompanyar i estar més a prop de la ciutadania, a Facebook i a Instagram!
- VOX EXIGE AL GOBIERNO DE BALEARES RESPUESTAS SOBRE EL ESTADO DE EJECUCIÓN DE SUS ENMIENDAS APROBADAS EN LOS PRESUPUESTOS DE 2025
- ARNAU OBIOLS I LOS SARA FONTÁN A LES SEGONES JORNADES «REC REG»









































